Trippel-jubileum for naturvernaksjon

Denne våren er det 55 år siden den første «Hold Norge Rent»-aksjonen som Norges Vel stod bak. For 20 år ble Norge Hold Norge Rent relansert som kampanje, og for 10 år siden stiftet som egen organisasjon.

I 1968 nedsatte Det Kongelige Selskap for Norges Vel et utvalg for hygiene og naturvern langs veiene våre. Utvalget skulle fremme organisering av en rekke tiltak for bedre hygiene og naturvern i forbindelse med almen ferdsel, rasting og camping langs veiene. Arbeidet tok snart retning av det som ble kalt «Hold Norge Rent»-aksjonen.

Ludvig ble kampanjens frontfigur

Kjell Aukrust fikk oppdraget med å lage en figur som kunne følge kampanjen. Dermed ble den engstelige og saktmodige figuren pinsvinet Ludvig skapt. Ludvig ble hovedmotivet på en plakat som ble distribuert i tusenvis.

Det lille pinsvinet ble også en kjent skuespiller i den populære filmen Flåklypa Grand Prix i 1975, og i senere Flåklypafilmer.

Startet i Oppland

Kampanjen startet med Oppland som prøvefylke i 1969. Vegvesenet opprettet 325 rasteplasser som ble finansiert ved en ekstrabevilgning på 600.000 kroner fra Vegdirektoratet. 4000 skolebarn deltok i en opprydningsaksjon langs vegene og samlet inn 40 tonn avfall.

Prøvestarten i Oppland ga svært gode erfaringer, og det ble vedtatt å videreføre aksjonen i tre nye fylker i 1970. Deretter fulgte nye fylker slik at aksjonen dekket landet og kunne avsluttes i 1977. Norges Vel stod for den sentrale ledelse av aksjonen.

Fortsatt behov for å rydde

I 2004 ble Hold Norge Rent reetablert som kampanje av Avfall Norge, og ble stiftet som selvstendig organisasjon i 2014.

Hvert år bidrar over 20.000 frivillige til Hold Norge Rents arbeid gjennom lokale ryddeaksjoner over hele Norge.

Sammen med aktører over hele landet har Hold Norge Rent skapt en folkebevegelse mot forsøpling.

Gasta Design